De GRAI 2/2023 laat verhoogde tekenen van herstel zien in elf Europese landen.
Het Verenigd Koninkrijk, Polen, Spanje en Italië lieten solide stijgingen zien.
In totaal steeg de GRAI met zes punten tot 113 punten.
De kloof tussen Europa en indices in Noord-Amerika en Azië/Pacific groeit echter.
Al in het eerste kwartaal van 2023 toonde de Global Retail Attractiveness Index (GRAI) van Union Investment voorzichtige tekenen van herstel in individuele Europese retailmarkten. Dit herstel won aan kracht en reikwijdte in het tweede kwartaal. Nadat de trend in het eerste kwartaal opwaarts wees voor zes van de 15 Europese landen die zijn opgenomen in de GRAI, boekten elf landen een jaar-op-jaar stijging in het tweede kwartaal. De stijgingen waren vooral significant in het VK, Polen, Spanje en Italië, met respectievelijk negen en tien punten. Binnen een jaar is de Retail Index voor Europa met bijna zes punten gestegen tot een goed niveau van 113 punten.
"Naast de positieve trends op de arbeidsmarkt en in de detailhandelsverkopen die al enige tijd duidelijk zijn, geeft de stijging van het consumentenvertrouwen in de meeste Europese landen ons nu ook reden om te hopen dat het herstel over de hele linie zal doorzetten en dat de markten zullen terugkeren naar hun aantrekkingskracht van voor de pandemie", zegt Roman Müller, hoofd Retail Investments bij Union Investment.
De redenen voor de stijging van de EU-15 index: Het consumentenvertrouwen (85 punten) is binnen een jaar met acht punten verbeterd. De arbeidsmarkt (137 punten) en de detailhandelsverkopen (135 punten) zijn respectievelijk met zes en zelfs negen punten gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van vorig jaar. Daarentegen bleef het sentiment onder detailhandelaren (100 punten) vrijwel onveranderd.
De landenranglijst in de EU-15 index wordt nog steeds aangevoerd door Polen (131 punten) en Tsjechië (120 punten), gevolgd door Portugal (118 punten). Duitsland en Italië blijven ook in de top vijf, elk met 116 punten. In Duitsland steeg de Retail Index met drie punten. Aan het eind van het tweede kwartaal van 2023 zijn Zweden (88 punten), Oostenrijk (90 punten) en Denemarken met 93 punten de hekkensluiters in Europa. Zweden en Oostenrijk leden ook de grootste verliezen ten opzichte van het voorgaande jaar, met een daling van respectievelijk vier en vijf punten.
Terwijl de EU-15 index zijn niveau kan verbeteren, laat het herstel in Noord-Amerika en Azië nog op zich wachten. De Noord-Amerikaanse index in de GRAI verloor licht (-2 punten) en stond daarmee 18 punten onder het Europese niveau aan het einde van het tweede kwartaal. De Retailindex in Azië/Pacific verloor ook twee punten. De kloof ten opzichte van de EU-15 index is daarmee vergroot tot 20 punten. Met uitzondering van Japan, dat licht verbeterde met twee punten, daalden alle landen in de twee overzeese regio's op jaarbasis in het tweede kwartaal. De grootste verliezen, van elk elf punten, werden geleden door Canada (88 punten) en Zuid-Korea (96 punten). De Canadese retailmarkt blijft dus de laagste positie innemen op de wereldwijde landenranglijst van de GRAI.