Schiphol presenteert een nieuw masterplan waarin de luchthaven tot 2035 ruim €10 mrd investeert in infrastructuur en verduurzaming. Het plan omvat de bouw van een nieuwe Terminal Zuid, de vernieuwing van pieren B, C en D, en de modernisering van passagiersgebieden en lounges. Ook wordt gewerkt aan betere bereikbaarheid, waaronder een vernieuwd busstation en een mogelijke metrolijn tussen Amsterdam, Schiphol en Hoofddorp.
Volgens een woordvoerder van Schiphol wordt de nieuwe terminal “met veel licht, ruimte en rust” ontworpen en blijft het one-terminal-concept behouden. Schiphol wil hiermee terugkeren in de top drie van Europese hub-luchthavens en in 2030 90% minder CO₂ uitstoten dan in 2019.
De financiering komt voor twee derde uit havengelden en voor een derde uit commerciële activiteiten. Gemeente Amsterdam reageert kritisch. Wethouder Hester van Buren (Luchtvaart) stelt: 'In dit programma ziet het college duidelijk punten die duiden op het faciliteren van toekomstige groei van Schiphol. Dit strookt niet met de visie die wij hebben. Amsterdam staat voor een compactere luchthaven, in alle opzichten.' Milieuorganisaties, waaronder Natuur & Milieu, Greenpeace en Milieudefensie, waarschuwen dat de plannen het klimaatprobleem verergeren en het lawaai voor omwonenden vergroten. KLM noemt de investeringen 'essentieel om passagiers goed te blijven bedienen', maar houdt zorgen over oplopende kosten.