Sinds Matthijs Storm in augustus 2019 aantrad als ceo van Wereldhave, is de koers van het beursgenoteerde vastgoedfonds ingrijpend gewijzigd. Waar het bedrijf voorheen breed investeerde in winkelvastgoed in diverse Europese landen, ligt de focus tegenwoordig volledig op de transformatie van klassieke winkelcentra naar zogenoemde ‘Full Service Centers’. Storm, afkomstig uit de wereld van vermogensbeheer (Kempen en ING Clarion), had een duidelijke ambitie: zelf aan de knoppen zitten, in plaats van vastgoed van de zijlijn te analyseren. Vastgoeddata sprak met hem op de PROVADA.
‘Ik heb in heel veel keukens mogen kijken, maar ik wilde er ook een keer zelf in staan,’ zegt Storm. ‘Wereldhave gaf mij de kans om samen met het team een nieuwe strategie uit te rollen. Daarvoor was de ruimte, want het bedrijf kwam uit een lastige periode en er was behoefte aan vernieuwing.’
Meer dan alleen retail
De kern van die strategie is helder: winkelcentra moeten meer worden dan alleen een plek om te winkelen. In plaats van uitsluitend winkels, worden de centra gevuld met aanvullende functies zoals horeca, leisure, sportscholen en zorgfuncties. Denk aan fysiotherapeuten, huisartsen en herstelzorg. Storm: ‘We willen mensen meer redenen geven om vaker te komen. Als iemand twee keer per week komt om boodschappen te doen en te sporten, is de kans groot dat diegene ook andere winkels bezoekt. Zo ontstaat een vliegwiel van bezoek, omzet en waardecreatie.’ Deze zogeheten Full Service Centers kunnen alleen gerealiseerd worden op locaties met voldoende schaalgrootte en verzorgingsgebied. Daarom heeft Wereldhave de afgelopen jaren haar portefeuille stevig opgeschoond. Centra die niet aan deze eisen voldeden, werden verkocht. Zo werd winkelcentrum Koningshoek in Maassluis in mei 2021 van de hand gedaan voor €47 mln, en begin april 2025 volgde Winkelhof in Leiderdorp, verkocht aan Urban Interest voor €56 mln. ‘We konden dit centrum niet rendabel verduurzamen of herontwikkelen tot Full Service Center. De enige optie was sloop en nieuwbouw – dat rekensommetje klopte simpelweg niet,’ aldus Storm.
Groei via acquisities: Stadshart Zoetermeer als voorbeeld
Tegelijkertijd versterkt Wereldhave haar portefeuille met centra die wel binnen de strategie passen. Op 17 mei 2025 werd tijdens het interview met Vastgoeddata zelfs live de aankoop van Stadshart Zoetermeer afgerond. Samen met joint venture partner Sofidy betaalde Wereldhave €150 mln voor het centrum van 59.000 m². ‘Een textbook example van wat we zoeken,’ zegt Storm. ‘Schaal, ligging, en een dubbelcijferig aanvangsrendement – dat geeft ruimte om te transformeren tot volwaardig Full Service Center.’ De deal met Sofidy is een voorbeeld van de joint ventures die Wereldhave vaker wil sluiten om schaal te bereiken zonder de balans onevenredig te belasten. ‘We willen doorgroeien naar zo’n €3,5 tot 4 mrd aan assets. Dan worden we relevant voor alle kapitaalmarkten, inclusief de obligatiemarkt,’ legt Storm uit.
Operationeel resultaat en marktpositie
De strategie lijkt zijn vruchten af te werpen. In het eerste kwartaal van 2025 stegen de huurinkomsten met 10% tot ruim €45 mln. Die groei komt voort uit meerdere factoren: inflatie-indexatie (gemiddeld 4 tot 5%), de oplevering van nieuwe Full Service Centers, het snel opvangen van leegstand door faillissementen in 2024 (zoals Blokker en Casa), en een stijging in omzethuur. Inmiddels bevat 95% van de contracten een omzetcomponent, waarbij huurders boven een bepaalde omzetgrens een percentage van hun inkomsten afdragen. Wereldhave sloot in Q1 van 2025 maar liefst 43 nieuwe huurcontracten af, gemiddeld tegen 9,7% boven de markthuur. Daarmee is het herstel van de retailmarkt voelbaar. ‘Met name in de Randstad is sprake van huurgroei,’ aldus Storm. ‘En dat komt door een combinatie van factoren: minder nieuwbouw, minder aanbod, en een groeiende bevolking met meer besteedbaar inkomen.’
Internationale uitbreiding en focus
Wereldhave is op dit moment actief in Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. In laatstgenoemd land zal het bedrijf zich echter geleidelijk terugtrekken. ‘De markt daar is te gesloten. Zonder toegang tot het hypermarkt-ecosysteem kun je daar niet renderend opereren,’ aldus Storm. In Luxemburg zijn de eerste stappen gezet: er werken inmiddels zeven medewerkers. In België, waar Wereldhave al jaren stevig verankerd is, liggen nog groeikansen. Toch kijkt het bedrijf vooruit. ‘Als we verder willen groeien, moeten we binnen vijf jaar een nieuwe markt aanboren. Duitsland en het VK zijn opties. Frankrijk is uitgesloten.’
ESG en duurzaamheid als randvoorwaarde
Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het investeringsbeleid. Wereldhave wil in 2030 de CO₂-uitstoot met 30% reduceren voor vierkante meters in portefeuille. Daarbij wordt gekozen voor realisme: alleen assets die technisch en financieel verduurzaamd kunnen worden, blijven in portefeuille. Winkelhof Leiderdorp is een goed voorbeeld van een centrum dat juist daarom werd verkocht. De ESG-inspanningen worden beloond: Wereldhave behaalt de hoogste score in de internationale GRESB-beoordeling (5 sterren) en is een van de best scorende retailfondsen in zijn categorie.
De opkomst van nieuwe huurders
De transformatie van winkelcentra gaat gepaard met een verschuivende huurdersmix. Een opvallend voorbeeld is Cityplaza Nieuwegein, waar recent de Deense discounter Normal 675 m² huurde. Storm: ‘Discounters passen perfect bij onze strategie. Ze hebben fysieke winkels nodig, trekken veel traffic en zijn nauwelijks of beperkt actief online. Ze vormen een anker voor het centrum.’
Ook zorginstellingen, sportscholen en leisure-concepten zijn in opkomst. ‘We zien bijvoorbeeld dat private equity steeds meer in de zorg duikt. Grotere zorgoperators zoeken goed bereikbare, veilige locaties met voldoende parkeergelegenheid. Onze centra voldoen daaraan. Bovendien zijn het trouwe huurders die investeren in hun locatie en bijdragen aan de synergie.’
Flexibele cultuur als fundament
Naast strategie en cijfers, benadrukt Storm het belang van cultuur. ‘We hebben een ondernemende mentaliteit. Geen corporate hiërarchie, maar een platte organisatie waar mensen vrijheid krijgen en verantwoordelijkheid nemen. Als het druk is, werken we door. Als het rustig is, nemen we ruimte voor ontwikkeling. Dat noem ik café-mentaliteit.’ In Nederland telt Wereldhave circa 60 medewerkers, in België evenveel. Luxemburg huisvest een klein maar groeiend team. Storm ziet het als een prestatie dat die cultuur, ondanks de groei en transformaties, behouden blijft.
De toekomst: schaal, synergie en relevantie
Waar staat Wereldhave in 2030? ‘Dan willen we uitgegroeid zijn tot de leidende speler in full service retail in de Benelux. Met voldoende schaal om bij alle investeerders op de radar te staan. Maar ook met behoud van onze cultuur, onze maatschappelijke betrokkenheid en onze focus op echte waardecreatie voor huurders en bezoekers.’ Wat betreft vastgoedacquisities is de lijn duidelijk: locaties zoals Winkelcentrum Polderplein in Hoofddorp (±17.000 m², aangekocht eind 2023 voor €74 mln) of Stadshart Zoetermeer zijn de maatstaf. Locaties met potentie, schaal, en ruimte voor gemengd gebruik. En toplocaties zoals Hoog Catharijne? Die laat Wereldhave links liggen. ‘Dat is voor ons geen strategische match. Veel footfall, maar lage omzet per bezoeker. Wij kiezen liever voor centra waar we vanuit onze LifeCentral strategie (“better everyday life, better business”) echt iets kunnen toevoegen.’
Een strategie van focus en flexibiliteit, met de menselijke maat voorop. De komende jaren moeten uitwijzen of Wereldhave zijn belofte als full-service-leider in de retailsector volledig weet in te lossen. De koers is ingezet, de eerste successen zijn zichtbaar – maar het speelveld blijft dynamisch. Wat vaststaat: de ambities van Storm zijn groot, zijn keuzes zijn scherp en zijn visie is helder. Nu rest de praktijk.