Zeeman, een toonaangevende Europese retailer van basisgoederen, maakte vandaag haar jaarresultaten voor 2024 bekend. Het bedrijf rapporteerde een consumentenomzet van € 969 mln, een daling van € 5 mln ten opzichte van de € 974 mln in 2023. Deze omzetdaling en een nettoverlies van ruim € 5,5 mln zijn primair toe te schrijven aan aanzienlijke operationele verstoringen, met name gerelateerd aan de logistieke keten.
De hoofdreden voor de tegenvallende financiële prestaties in 2024 was de haperende mechanisatie van het distributiecentrum. Dit leidde tot inefficiënties in de bevoorrading van de winkels en resulteerde in aanzienlijke eenmalige logistieke kosten. "Zonder deze twee zaken – de gemiste omzet door beperkte beschikbaarheid van producten en de exceptionele logistieke uitgaven – hadden we naar schatting hetzelfde financiële resultaat als in 2023 kunnen behalen," verklaart een woordvoerder van Zeeman. De impact van deze verstoringen was met name voelbaar in de eerste helft van het boekjaar.
Ondanks een uitdagende start, liet de omzet in het tweede halfjaar van 2024 een duidelijk herstel zien. Met name de maanden juli en september werden gekenmerkt door sterke verkoopresultaten, wat duidt op een veerkrachtige consumentenvraag wanneer de producten beschikbaar waren. Over het gehele jaar verkocht Zeeman in totaal 270 miljoen artikelen, een lichte daling ten opzichte van de 281 miljoen artikelen die in 2023 over de toonbank gingen. Dit verschil van 11 miljoen artikelen is grotendeels te relateren aan de eerdergenoemde logistieke problemen.
Tegen de achtergrond van de operationele uitdagingen, zette Zeeman haar strategische expansie onverminderd voort, wat resulteerde in een substantiële groei van het fysieke winkelnetwerk. Het totale aantal vestigingen in de acht Europese landen waarin Zeeman actief is, steeg van 1353 winkels eind 2023 naar 1393 winkels eind 2024. Dit betekent een netto toename van 40 nieuwe locaties.
Als we de focus op Nederland richten heeft het bedrijf een stevige voet aan de grond. In een jaar gekenmerkt door operationele uitdagingen, wist Zeeman haar aanwezigheid in Nederland gestaag te consolideren. Ondanks de bredere logistieke perikelen, breidde de keten haar Nederlandse winkelportfolio uit met één nieuwe vestiging in Hoorn. Deze strategische toevoeging bracht het totale aantal Zeeman-filialen in Nederland per 31 december 2024 op een indrukwekkend totaal van 450 locaties. Deze lichte, maar constante groei onderstreept Zeemans toewijding aan haar thuismarkt en de diepgewortelde positie die het bedrijf hier inneemt. Het uitgebreide netwerk van 450 filialen vormt een robuust fundament voor toekomstige groei en het bereiken van een breed consumentenpubliek in Nederland.
Deze significante investering in het vastgoedportfolio, met een netto toevoeging van veertig fysieke verkooppunten, onderstreept Zeemans vertrouwen in de kracht van fysieke retail en de langetermijnstrategie om het bereik in Europa te vergroten. Het bedrijf richt zich nu op het optimaliseren van de logistiek om de groei van het winkelnetwerk volledig te kunnen benutten en de winstgevendheid in 2025 te herstellen.