De Britse muziek- en entertainmentketen HMV (His Master’s Voice) opent binnenkort haar eerste vestiging in Nederland, in het monumentale winkelcentrum De Passage in Den Haag. De opening markeert een volgende stap in HMV’s Europese expansie, na de succesvolle lancering van winkels in Wijnegem Shopping Center en Gent Zuid in België.
Volgens retailmanager Marc Renier is de werving van medewerkers voor de Haagse winkel inmiddels gestart. De Nederlandse vestiging krijgt het kenmerkende HMV-format: een combinatie van vinyl, cd’s en dvd’s, met een sterke focus op K-pop, aangevuld met boeken en merchandise zoals T-shirts van rockbands, poppetjes, mokken en verzamelobjecten van merken als Marvel, Funko en Pokémon. De keuze voor De Passage is volgens vastgoedbronnen een strategische. Het overdekte winkelcentrum, huisvest diverse internationale merken en trekt zowel toeristen als dagjesmensen. De komst van HMV past binnen een bredere trend waarin internationale retailformules de Nederlandse markt herontdekken.
HMV wil in Europa uiteindelijk evenveel winkels openen als in het Verenigd Koninkrijk. “Je hebt het dan over zo’n 125 vestigingen, en dat willen we tegen 2030 realiseren,” zei managing director Phil Halliday eerder. De Britse keten, opgericht in 1921 aan Oxford Street in Londen, groeide uit tot een icoon in de muziekretail, goed voor bijna een derde van de Britse verkoop van fysieke geluidsdragers. Na twee faillissementen in vijf jaar tijd werd HMV in 2019 overgenomen door het Canadese Sunrise Records, dat sindsdien een succesvolle doorstart realiseerde met winkels in het VK, Ierland en België. De opening in Nederland past binnen HMV’s strategie om opnieuw voet aan de grond te krijgen op het Europese vasteland, in een tijd waarin fysieke muziekretail dankzij vinyl en fanmerchandise een opmerkelijke comeback maakt.